onsdag 18 februari 2009

Saab och svenska fordonsindustrins framtid

Så då var det klart. GM gör allt i sin makt för att bli av med Saab så snabbt och billigt som möjligt. Det verkar komma som en chock för en del men helt självklart för de flesta. Det som är märkligast med historen om Saab är att den inte har avslutats tidigare. Det är inte många företag som kan gå med förlust 15 år i rad och ändå fortsätta att existera. Att nu Maud Olofsson m.fl kommer o skäller på GM för att "dom inte tar sitt ansvar" är rakt ut märkligt. GM har gett Saab 15 år att vända på steken och börja gå med vinst. Det är ett prov på stort tålamod och mer ansvar än så kan man inte räkna med att någon tar.

Fortsättningsvis är det inte ens säkert att GM själva klarar sig ur denna kris. Så att räkna med att dom skulle lägga pengar på att försöka rädda ett litet svenskt märke är rent trångsynt.

Den stora frågan är ju nu vad man kan göra för att finna en väg framåt för svensk fordonsindustri. Det stora jobbet nu måste läggas på att hitta nya möjligheter att ta tillvara på kompetensen, resurserna och viljan som finns i västsverige. Vi kommer inom kort ha enorm industiell kapacitet att lägga på ny områden. Det som behövs är nya innovatörer och visionärer.

Något som skulle vara fantastiskt bra skulle vara att satsa på ett centrum för alternativa drivmedel, vindkraft, vågkraft och andra miljövänliga framtidsprodukter. I denna region finns ju ett enorm tekniskt kunnande och mängder av ingenjörer. Här finns ju också industrin som skulle kunna ställas om att framställa denna nya teknik.

Man kan även starta upp något lyxbilsmärke. En branch som inte har backat alls i brinnande finanskris. Torde ju finnas en hel del kompetens som kan användas till detta.

Det viktigaste är att vi försöker se möjligheter.

Svd1, Svd2, Svd3, DN1, DN2, DN3, Ssv1, Ssv2, AB1, AB2, DN4, SvD4, SvD5, Ssv3, GP1, DN5, NSD

Inga kommentarer:

 
Copyright 2009 a MadMan's point of view. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan