Så var det då klart. Spyker den lilla lyxbilstillverkaren har fått grön ljus från GM att förvärva SAAB och bildar det nya bolaget Saab Spyker Automobiles under februari.
Grattis till alla anställda på Saab som nu får en liten andningspaus i kaoset. Men kaoset kommer att fortsätta. Spyker har åtagit sig en enorm uppgift att försöka få Saab lönsamt. I skrivande stund har Saab bara två modeller i produktion 9-3 och 9-5. Detta är alldeles för dåligt om man ska kunna vara med på dagens extremt svåra bilmarknad.
Snabbt som attan måste Saab komma fram med en Crossover och en småbil, man måste även utöka sitt motorutbud. Med både E85 och miljödiselalternativ.
Alternativet är att ändra strategi och sikta in sig på högprissegmentet. Man kan utnyttja Spykers lyxbilsprofilering och lägga till det egna kunnandet och tillverka några modeller av superbilar. Marknaden för superbilar är fortfarande stark och där finns det betydligt bättre vinstmarginaler. Man har ju koncept som t.ex. Aero-X som jag tycker ser väldigt bra ut. Det är en plattform som man istället för att tona ner inför en eventuell produktion skulle behålla och utveckla.
Men ändå grattis till att affären gick igenom trots dumma uttalanden från Maud Olofsson och GMs velande. Maud säger ju att regeringen varit djupt involverad i affären det hon inte säger är hur dom gjort allt för att försöka fälla den.
DN1234, SVD123, AB123
Andra bloggar om Saab affären: Svensson, Mina Moderata Karameller, Kent Persson, Svensson, Jinge
Uppsamlings-heat: Rekommenderade texter och videos
-
Några av mina aktuella texter i Bulletin:
*• Det byråkratiska maskineriet måste oljas med frihet »*
*• ”Om du vill ha en ryss’ uppmärksamhet måste du slå...
3 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar